Громада Схід
Колл-центр, Марiуполь:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
Колл-центр, Краматорськ:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
06.06.2020

Якісні автомобільні дороги, комфортні сучасні лікарні, креативні будівлі шкіл «як в Європі» – все це потроху почало з’являтися в українських містах та селищах останні кілька років. Чи не вперше в історії незалежної України держава почала відбудовувати інфраструктуру не обіцянками, а грошима.

ЩО БУЛО ЗРОБЛЕНО ЗА ПОПЕРЕДНІ РОКИ?

Інфраструктурний прорив 2016-2019 років, пов’язаний із реформою децентралізації,  особливо відчули жителі Дніпропетровської області, де збудували найбільше доріг, медичних та дитячих закладів, соціального житла, в тому числі у селах. Але й Донеччина не пасла задніх.

Нагадаємо, що внаслідок децентралізації держава розпочала фінансово допомагати спроможним громадам за принципом: чим більше сільських територій об’єднала територіальна громада, тим більше коштів на розвиток інфраструктури вона отримає з різних джерел держбюджету. На ці гроші і містяни, і селяни могли планувати важливі для покращення інфраструктури проєкти. Наприклад, Олександрівська селищна об’єднана територіальна громада (ОТГ) минулого року використала інфраструктурну субвенцію на придбання шкільних автобусів. Званівська ОТГ закупила спецтехніку для ремонту водогону. А Іллінівська ОТГ, що отримала найбільшу субвенцію серед сільських громад Донеччини, спрямувала фінанси на освітлення вулиць в Іллінівці таПлещіївці, а також на термомодернізацію дитсадка у Новополтавці.

Після низки поразок Донецька область все ж таки опинилася на рівні середніх показників в Україні за кількістю сучасних опорних шкіл – в тому числі і в селах (у тій же Іллінівській, а також Шаховській ОТГ), і у прифронтових районах (у Красногорівці, Авдіївці). Іллінівська та Добропільська школи увійшли навіть до ТОП-10 опорних закладів Україні у вересні 2019 року.

У Лиманській ОТГ відкрили перший в Україні Центр безпеки громадян – осередок з новою якістю надання безпекових послуг, що містить в одній будівлі пожежну частину, екстрену медичну допомогу та поліцейський пункт. Наразі таких центрів у громадах області вже понад 10. Зручних Центрів надання адміністративних послуг на Донеччині 32, в тому числі і у сільських громадах – ще роки чотири тому про таку доступність годі було й чути. 

Щодо дорожньої інфраструктури, то тут рекордним став 2018 рік, коли в області відремонтували 125 кілометрів доріг і 5 мостів. Причому вперше за багато років об’єкти на Донеччині почали відновлювати не лише поточним, а й капітальним ремонтом за технологією влаштування дорожнього одягу в кілька шарів загальною товщиною 27 сантиметрів та гарантією 10-15 років. По Україні тоді відремонтували аж 3 800 кілометрів доріг.

2019 рік із його виборчими баталіями значно уповільнив темпи інфраструктурного відновлення. Деякі проєкти старої влади так і залишилися незавершеними, а деякі завершені нова влада поквапилася знецінити чи приписати собі. У підсумку обсяги досягнень суттєво скоротилися – зокрема, по всій країні в експлуатацію було введено лише 847 кілометрів доріг державного і місцевого значення.

Втім, всі ці колізії оминули пересічного громадянина, для якого важливіше,  чи буде тривати відбудова інфраструктури і чи будуть на це гроші. Адже інфраструктурні субвенції, які громади отримували від держави з 2016 року, значно скоротилися. Так, за даними Донецького Центру розвитку місцевого самоврядування, замість затверджених на 2019 рік 853 мільйонів гривень на інфраструктурні проєкти Донеччини з Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР) виділили всього 754 мільйони гривень. 

Втім, минулого року загальна сума наданої Донеччині підтримки від держави на місцевий і регіональний розвиток склала 1 мільярд 64 мільйони гривень і стала найбільшою в Україні. І це незважаючи на те, що наразі у регіоні сформовано лише 13 ОТГ з 65 запланованих. 

ДРУГИЙ «ХРЕСТОВИЙ ПОХІД»

Цього року влада знову оголосила «хрестовий похід» на занедбану інфраструктуру. Нова національна програма отримала амбітну назву «Велике будівництво» і стартувала 1 березня 2020 року. Важливо, що, коли наприкінці березня уряд переглядав держбюджет і перерозподіляв кошти, то видатки на будівництво інфраструктурних об’єктів, зокрема на фінансування проєктів «Великого будівництва», залишили без змін.

За розрахунками уряду, будівництво доріг та інфраструктури створить близько 154 тисяч додаткових робочих місць. Промислові підприємства, які є постачальниками матеріалів для будівельників, отримають замовлення і можливість повноцінно працювати, що в період економічної кризи є вкрай важливим.  

Метою програми проголошена глобальна розбудова соціальної інфраструктури (будівництво більше 500 соціальних об’єктів по країні) та автошляхів. Власне, з ремонту доріг і розпочалося «велике будівництво» у лютому цього року, ще до офіційного оголошення старту програми. За задумом відремонтовані дороги мають з’єднати обласні центри з меншими населеними пунктами та з основними соціальними об’єктами – лікарнями та опорними школами. 

На Донеччині в рамках цього національного проєкту планують 2020 року відремонтувати близько 160 кілометрів автошляхів. З них приблизно половину мають відремонтувати капітально. Крім робіт з укладання, власне, дорожнього полотна, укріплюватимуться канави, узбіччя, облаштовуватимуться зупинки. 

Ремонтуються не тільки дороги державного значення – як, наприклад, частина (майже 31 кілометр) траси Київ – Харків – Довжанський, що у нас проходить Слов’янським та Бахмутським районами, а й місцеві автошляхи між невеликими населеними пунктами. Ділянка траси Лиман – Бахмут – Горлівка складає півкілометра, але вкрай поганий стан та розташування на великому перехресті спричинили її включення до програми «Велике будівництво». Два кілометри дороги Добропілля – Кам’янка, що проходить через селище Кам’янку, також потрапили до переліку дорожньої інфраструктури, що буде відремонтована цьогоріч.  Відновлюють дороги і у прифронтовій зоні – наразі тривають ремонтні роботи на автошляху Новобахмутівка – Піски. Чиновники кажуть, що після завершення проєкту стане можливим проїхати автівкою всю Україну зі сходу на захід за 10 годин – завдяки бездоганним дорогам.

Все, що має будуватися та відновлюватися за проєктом «Велике будівництво», погоджується Міністерством розвитку громад і територій, Укравтодором та обласними державними адміністраціями. 

Перший із запланованих у Донецькій області об’єктів «Великого будівництва» вже зведено – новий стадіон у парку Краматорська, відкритий всередині травня, вже приймає на тренування футболістів.

На жаль, у Донецькій області програма розбудови поширюється здебільшого на великі міста. Принаймні не забули про містечка – вже більше ніж наполовину відбудована  школа №7 у Новогродівці, що стане опорною для всього району. А от сільський проєкт лише один: 20,5 млн грн закладено на капітальний ремонт – від даху до стелі – опорної школи у селищі Світле Добропільського району. 

Втім, окрім проєкту «Велике будівництво», для відновлення інфраструктури залишаються інші джерела фінансування. Приклад – реконструкція обласної психіатричної лікарні у селищі Сергіївка у Слов’янську, що була вщент розбита під час боїв 2014 року. 3 2016 року лікарню потроху відновлюють: спочатку відкрили психотуберкульозне відділення, потім, 2017-го – дитяче відділення. Наразі майже на 90% відновлені головний та адміністративний корпуси лікарні, необхідні 245 мільйонів гривень витрат поділили між собою ДФРР та область: 70% коштів надходить з державного, 30 – з обласного бюджетів.   

Звісно, проблеми з реалізацією інфраструктурних програм досі існують – кількість проведених робіт не завжди переходить у якість. Так, нещодавно у селищі Гродівці щойно відремонтована дорога після дощу перетворилася на кришиво з асфальтних фракцій у калюжі. Тож недостатньо мати бажання та гроші платників податків – не завадить ще й контролювати тих, хто має втілювати зміни на краще на конкретних об’єктах. Наші податки потребують дбайливого до себе ставлення. І тоді так, великому будівництву бути!

Ірина ПЕРКОВА, Євген ТОПОР/Громада Схід 10(19) 2020