Громада Схід
Колл-центр, Марiуполь:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
Колл-центр, Краматорськ:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
17.09.2019

До села в Покровському районі, де жили знайомі, Олександра Григорівна переїхала в 2014 році, коли ще не була пенсіонеркою. Ніколи не оформляла статус переселенця, в цьому не було потреби. Тепер вона вийшла на пенсію, і їй повідомили, що вона має отримувати пенсію, не інакше, як переселенка. Тобто, з усіма обмеженнями, які диктуються Постановами Кабінету міністрів №№ 635, 637, 649 і новою Постановою №788, що вийшла наприкінці серпня 2019 року.

Постанова №788 – це, власне, постанова про зміни до інших постанов. Спробуємо розібратися, що зміниться для пенсіонерів-переселенців та чи зміниться взагалі.

Почнемо з Постанови №649. Цей документ встановлює порядок виплати боргів по пенсіях. Зміни тут дві: раніше йшлося тільки про пенсії, а тепер і про виплати, пов’язані з пенсіями, а ще, окрім пенсій, додано довічне грошове утримання суддів.

Що змінилося у Постанові№637, яка регламентує соціальні виплати та виплати пенсій переселенцям? Відтепер якщо переселенець захоче стати непереселенцем і за власним бажанням відмовиться від статусу та довідки внутрішньо переміщеної особи, він ризикує залишитись без пенсії і прив’язаних до них виплат. Тобто, переселенець має право за Законом «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» відмовитись від довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи і зареєструватися будь-де в Україні, але юридично бути внутрішньо переміщеною особою не припинить. Отже, і пенсію буде отримувати за всіма правилами, що стосуються внутрішньо переміщених осіб.

Тож, згідно вищезгаданої норми законодавства, людина залишається внутрішньо переміщеною особою назавжди, бо часові рамки законом не передбачені. Підставою для оформлення та отримання пенсії для таких людей є довідка взяття на облік. Відомості про її актуальність вносяться органами соцзахисту до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб. Задача працівників Пенсійного фонду перевірити, в базі, чи довідка не скасована.

Також постанова 637 доповнилася суттєвими змінами щодо перевірки наявності причин для скасування довідки внутрішньо переміщеної особи. Якщо до Пенсійного фонду України або до його територіальних органів надходить інформація, що переселенець повернувся до непідконтрольної Україні території чи то надав недостовірну інформацію, то виплата пенсії призупиняється.

Тут хочеться окремо згадати систему «Аркан», за інформацією з якої ще більше року тому людину могли позбавити пенсії. Система «Аркан» – інформаційна система Прикордонної служби України, яка фіксує переміщення людей та транспорту через лінію розмежування. Минулої осені держприкордонслужба у відповіді на лист благодійної організації «Проліска» офіційно визнала, що дані з системи «Аркан» не можуть бути підставою для відмови у виплаті пенсії, адже цієї інформації недостатньо для прийняття такого рішення.

Наразі перелік служб, які можуть ділитися з Пенсійним фондом інформацією, збільшено – тепер наявність причин для скасування довідки ВПО може бути перевірена не лише в Адміністрації Державної прикордонної служби, а й у Міністерстві внутрішніх справ, Службі безпеки, Національній поліції, Державній міграційній службі, та інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Хто ж, зрештою, відповідає за блокування пенсій ВПО? Пенсійний фонд посилається на комісії при місцевих радах населених пунктів підконтрольної Україні території, які на підставі перевірок місця фактичного проживання людини приймають рішення про дійсність чи недійсність довідки внутрішньо переміщеної особи. Далі ці відомості потрапляють до Єдиної бази даних внутрішньо переміщених осіб і використовуються територіальними органами Пенсійного фонду та органами соціального захисту населення для прийняття рішення про виплату грошей.

Але тут вбачається деяка колізія законодавства, адже стаття 49 Закону «Про загальнообов’язкове пенсійне страхування» чітко визначає, що рішення про припинення виплати пенсії можуть прийняти тільки два державні органи – територіальний орган Пенсійного фонду або суд. Ні про які комісії, утворені місцевими органами самоврядування не йдеться, а відповідальність за невиплату пенсій лягає саме на Пенсійний фонд.

Наталія РАД, керівник головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області:

–  Постанова 788 не порушує та продовжує логіку Закону «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб». Органами, що визначають статус внутрішньо переміщеної особи є органи соцзахисту. Постанова передбачає, що ми беремо інформацію з бази органів соцзахисту. Це інформація про актуальний стан довідок внутрішньо переміщених осіб – що вони не скасовані, що вони діють. До нас приходить вже довідка з печаткою, ми бачимо, що людина є переселенцем і виплачуємо пенсію. Але якщо в нас є інформація, що людина не має права отримувати пенсію (з причин виїзду за кордон або смерті, наприклад), ми маємо право уточнювати цю інформацію. Бо я відповідаю і за виплату пенсії і за те, щоб виплата була здійснена згідно діючого законодавства.

Якщо людина вважає, що її права порушені, то вона, звісно, може звернутися до суду, але правильніше буде дотримуватися законодавства щодо виплат пенсій внутрішньо переміщеним особам, аби не виникали ситуації із припиненням виплат.

Є й інші цікаві зміни, впроваджені Постановою №788, що насправді не є змінами. Так,  з Постанови №365 визначено, що щодо пенсій більше не застосовується формуліровка «Суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період, обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплати, та виплачуються на умовах окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України». Але ж ці самі рядки тепер внесені до Постанови 367. Отже, тут нічого не змінюється для тих, перед ким Пенсійний фонд має заборгованість: окремий порядок, як зазначає очільниця ПФУ у Донецький області Наталія Рад, «опрацьовується» у Мінсоцполітики, але ще не прийнятий.

Цікаве тут те, що рік тому Верховний Суд визнав незаконним припинення пенсії на підставі Постанови №365. Справа за позовом жінки-переселенки проходила у Верховному Суді як зразкова – це означає, що інші суди були зобов’язані приймати такі ж рішення за такими ж самими (типовими) справами. Більш того, типові справи, вже закриті до прийняття рішення, мали бути поновленими на користь пенсіонерів. Тепер, після прийняття Постанови №788 це рішення Верховного Суду вже не можна застосувати до подібних справ.

За словами Наталії Рад, коли людина підтверджує реєстрацію на підконтрольній території і звертається до територіальних органів Пенсійного фонду, їй відновлюють поточні виплати пенсії. Щодо пенсії, яку людина не отримувала до цього часу, то вона нараховується і перераховується за всі роки, але сплачена буде лише після прийняття «окремого порядку».

У сухому залишку маємо такі факти. Внутрішньо переміщена особа не може бути відсутньою на підконтрольній Україні  території більш, ніж 60 днів (у випадках крайньої необхідності – 90 днів, якщо завчасно напише заяву з обґрунтуванням необхідності відсутності більш, ніж 60 днів). Один раз на шість місяців працівники органів соціального захисту населення роблять перевірку фактичного місця проживання переселенця, але якщо протягом цього часу переміщена особа особисто з’являлася у Ощадбанку та пройшла фізичну ідентифікацію, перевірка не здійснюється. Отже, щоб скористатися порадою пані Рад і не потрапити у ситуацію з призупиненням виплати пенсій через порушення законодавства, треба щонайменш дотримуватися умов перетину лінії розмежування і раз на півроку з’являтися у Ощадбанку. Тоді вам, можливо, пощастить.

Ірина ПЄРКОВА/ГРОМАДА Схід №2, 2019


Довідка:

У Донецькій області  на сьогодні 1,2 млн пенсіонерів.

З них 523 тисячі – переселенці.

Лише 240-250 тисяч з них отримують пенсії.