Громада Схід
Колл-центр, Марiуполь:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
Колл-центр, Краматорськ:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
14.09.2021
Фото: Ірина ГОРБАСЬОВА/Громада

У школах пролунали перші дзвоники, дітлахи сіли за парти. Після довгого літнього відпочинку ранні підйоми, домашні завдання, оцінки –  це певний стрес для всіх школярів. Але особливо схильні до стресу ті, хто сів за парту вперше або перейшов з молодшої школи до старшої. Як батькам допомогти першокласникам та п’ятикласникам адаптуватися до змін – розповідає практичний психолог Максимільянівської школи Альбіна ПІНДИК.

ДОЗВОЛЬТЕ ДІТЯМ ВІДЧУВАТИ ЕМОЦІЇ

Альбіна Піндик

За словами психологині, «першачки», як правило, йдуть до школи охоче, бо там цікаво, нові друзі, враження. Якщо дитина не хоче відвідувати навчальній заклад, то її щось турбує чи лякає. Можливо, її хтось образив або нагримав на неї. Тож батькам обов’язково треба з’ясувати, у чому причина. 

– Проблема у тому, що дорослі не вчать дітей правильно відчувати. Іноді у дитини виникає певна реакція на нову, незвичну для неї ситуацію: невдоволення, роздратованість. Це нормально. Але батьки просять її помовчати або потерпіти. Не варто цього робити. Дитині потрібно висловити свої емоції, – каже фахівчиня. 

Варто кожного дня після занять запитувати у школяра: що у школі було цікавого, нового; що дитина відчуває, думає. Не можна відмахуватися від дитини, зменшувати та ігнорувати її проблеми, казати, що не маєте на це часу. Для дітей дуже важлива психологічна безпека у родині, злагода та взаєморозуміння між дорослими. Це допомагає переносити стреси легше.

Іноді у складних, нестандартних ситуаціях у дитини можуть виникнути істерика, плач, агресія. Це також реакція психіки на нове, незрозуміле. Коли дитина перебуває у такому стані, не варто підвищувати на неї голос, тиснути, змушувати, проявляти агресію. Нестриманість взагалі неприйнятна, адже дорослі – приклад для дітей, саме вони мають вчити контролювати емоції. Підтримка батьків має відчуватися не через крик, а через встановлення емоційного контакту: заспокоїти, обійняти, подивитися в очі, запропонувати гру, аби дитина розслабилася і вийшла з цього стану, а вже тоді поговорити про те, що її турбує. 

 

ДОПОМАГАЙТЕ ПРАВИЛЬНО

Ось що психологи та педагоги рекомендують батькам, які не хочуть відбити у дітей бажання вчитися.

Дотримуйтеся режиму дня. Це не просто корисно для здоров’я, а й дисциплінує. У дітей обов’язково має бути час не лише на виконання домашнього завдання, а й для відпочинку, прогулянок на свіжому повітрі, спілкування з батьками і друзями, відвідування гуртків.

Сон впливає на концентрацію уваги. Дитині рекомендовано спати не менше 8 годин.

Правильно організуйте простір і робоче місце школяра. Йому повинно бути зручно, комфортно, необхідні приладдя мають завжди бути під рукою. При виконанні домашнього завдання рекомендується кожні 30 хвилин робити 10-хвилинну перерву. Втім, обговоріть з дитиною, як їй зручніше –  виконувати завдання за один раз або дробити на кілька підходів.

Завжди підтримуйте. Не жалійте для дитини фраз: «Розумію, що тобі це дається важко, але бачу, що ти намагаєшся», «Це нелегко зрозуміти з першого разу, давай спробуємо ще раз, молодець, що не кидаєш спроби». Не можна програмувати дитину на неуспіх, казати, що у неї нічого не вийде.

Починайте робити уроки з легких предметів. Це необхідно для підтримки у школяра впевненості у собі. Коли у нього вийде перше завдання, легше бути перейти до більш складного.

Ніколи не робіть домашнє завдання за дитину. Ваше завдання – допомогти дитині навчитися розв’язувати проблеми. Бажано показати на двох прикладах, як робити правильно, і нехай наступні завдання дитина виконує самостійно. 

Не вимагайте сидіти за уроками «до упору». Не тисніть, щоб все обов’язково було зроблено ідеально та у повному обсязі. Психологічний комфорт дитини та її вміння вникнути у завдання набагато важливіше оцінок.

Не кричіть і не проявляйте агресію під час підготовки дитиною домашнього завдання. У неї може виникнути неприємна асоціація, і у подальшому вона буде боятися сідати за уроки.

Ірина ДІМІТРОВА/Громкор Громада Схід №16(49) 2021

 

ГРАЄМО РАЗОМ

Аби зацікавити молодшого школяра виконувати домашнє завдання, варто організувати процес у формі гри, пояснювати матеріал на наочних прикладах, використовувати іграшки. А рухливі ігри допоможуть розвинути спостережливість, сконцентрованість, вміння швидко реагувати та діяти за правилами.

«Будь уважний»

Дитина виконує гімнастичні вправи по команді. Наприклад, по команді «Зайчики!» – стрибає на місці, «Птахи!» – змахує руками, «Жаба!» – присідає та скаче тощо.

«Чарівне слово»

Дитина повторює вправу за дорослим, але лише у тому випадку, якщо той каже: «Будь ласка!».

«Кричалка – пошепки – мовчанка»

З різнокольорового картону зробити три силуети долоні: червоний, жовтий, зелений. Це –  сигнали. Коли дорослий показує зелену долоню – «кричалку» – можна бігати, кричати, голосно спілкуватися. Жовта – «пошепки» – дозволяє тихо пересуватися і шепотітися. На сигнал «мовчання» – червону долоню –  дитина має завмерти на місці або лягти на підлогу і не ворушитися. Закінчувати гру слід «мовчанкою».