Громада Схід
Колл-центр, Марiуполь:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
Колл-центр, Краматорськ:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
29.02.2020

Незабаром в Україні буде оголошено термін проведення місцевих виборів, і нам здається доцільним розпочати цикл матеріалів на цю тему.  Ми не будемо знайомити вас з кандидатами, тим більше когось з них просувати. Не буде обличь, програм, не буде закликів – буде лише роз’яснювальна інформація, яка допоможе нашим читачам самостійно розбиратися у роботі владних вертикалей, аби не заплутати у хитросплетіннях передвиборчих обіцянок.

У вас бувало таке, що заходите ви у будівлю, а потрібний вам кабінет ніяк не позначений? Доводиться відгадувати, до яких дверей стукати/дзвонити або зв’язуватись з адресатом для уточнень, втрачати час і припускатися помилок. Так само і з органами влади коли знаєш, у кого які функції та повноваження, шанси знайти відповідь на своє питання і сприяти його розв’язанню стають значно більшими. Тож давайте разом спробуємо розібратись, які органи влади за що відповідають.

Хто за старшого в громаді?

Питаннями місцевого значення займаються місцеві ради – сільські, селищні, районні, міські. Станом на 2014 рік на території Донеччині діяли 52 міські ради, 17 районних, 81 селищна і 253 сільських. На Луганщині було 37 міських рад, 17 районних, 89 селищних і 206 сільських. Оскільки на рівні кожної сільради немає можливості організувати якісні державні послуги для громадян, 2014 року було прийнято політичне рішення про укрупнення та об’єднання громад. Тож створюється громада, яка може об’єднувати міста, селища і села (або кілька селищ/сіл). В цій громаді з’являється весь необхідний для життя людей функціонал: освіта, медицина, безпекові та соціальні служби тощо. На території району може бути кілька об’єднаних громад, що на місці надають послуги, за яким раніше треба було їхати в райцентр. 

Місцеві ради відповідальні за розвиток і життєзабезпечення міста. Загалом, у них досить широкі повноваження. Вони мають право вільно вирішувати будь-яке питання, не віднесене законом до функцій інших державних органів. Місцева рада затверджує бюджет, програму соціально-економічного розвитку, генеральний план громади, займається кадровими питаннями. Очолює раду обраний на виборах голова, а приймають рішення від імені мешканців громади депутати, обрані на виборах. 

Основний показник ефективності місцевих депутатів – написання проектів рішень та їхнє просування для прийняття на сесіях. Заяви «депутат проклав дорогу» або «депутат провів світло, подякуємо йому» – завжди маніпуляція. Адже, по-перше, такі рішення приймаються на сесіях колегіально, а по-друге – реалізуються за рахунок платників податків, тобто нас з вами, от собі й треба дякувати. Якщо ж депутат для розв’язання проблем користується не сесійною залою, а адмінресурсом («зателефонував комусь і нам зробили ремонт»), то він точно не є ефективним, бо не налагоджує систему, а лише у ручному режимі затикає дірки. 

Як звертатися до місцевих органів влади, якщо вам  необхідно розв’язати питання місцевого значення? Краще письмово – так ваше звернення будуть змушені розглянути відповідно до Закону України «Про звернення громадян» впродовж місяця. Варто спрямувати окремі звернення до голови ради і до депутатів. Всі місцеві ради мають електронну пошту, тож можна надіслати електронне звернення, у якому коротко викласти суть проблеми і  пропозицію/прохання щодо її розв’язання. 

У відповіді, яка має прийти не пізніше ніж за 30 днів, буде вказаний контакт виконавця, який готував документ. До нього можна буде зателефонувати і уточнити, якщо якісь моменти незрозумілі. Або просто попросити перекласти суть відповіді з бюрократичної мови на людську – таке теж часто буває потрібним.

При місцевих радах створюються виконавчі комітети та колегіальні органи для оперативного прийняття рішень місцевого рівня. До виконкомів, як правило, входять посадові особи місцевої ради, можуть входити місцеві представники інших органів влади. Також створюються профільні виконавчі органи за напрямками: освіта, охорона здоров’я, фінанси, соціальний захист населення тощо. Тож у разі надходження звернення від громадянина воно буде скеровано на працівника, який за своєю компетенцією відповідає за той чи інший напрямок.

Трохи вищий рівень повноважень і відповідальності – у обласних державних адміністрацій (ОДА). Вони відповідають за питання, пов’язані з життєзабезпеченням громад області та збалансованим розвитком територій. Це дороги між містами, будівництво капітальних об’єктів, виконання стратегічних програм (наприклад, екологічних). 

Також обласні державні адміністрації мають безпосередній вплив на адміністративно-територіальний устрій, простіше кажучи – вирішують, в якому складі будуть сформовані об’єднані громади. Голову ОДА призначає Президент України за поданням Кабінету міністрів. Голова ОДА відповідальний перед центральними органами влади за реалізацію державної політики в регіоні. В підпорядкуванні обласних державних адміністрацій знаходяться голови районних державних адміністрацій, які також призначаються і звільняються Президентом. Обласна і районні адміністрації здійснюють здебільшого виконавчі функції – як виконкоми в міських радах. А ось районні ради є представницькими органами, адже обираються напряму виборцями і мусять представляти в радах їхні інтереси.

Місцеві ради і міські/сільські голови не підпорядковуються голові ОДА, вони підзвітні лише виборцям. Водночас обласна державна адміністрація формує бюджет, тож має деякі важелі впливу на місцеве самоврядування. В ОДА, як і в місцевих радах, є профільні управління (освіта, охорона здоров’я, соціальний захист), які збирають інформацію з місцевих рад і приймають рішення щодо розподілу ресурсів на рівні кожної громади.

За що відповідає центральна влада?

Орган влади, який пропорційно представляє народ України – це парламент, Верховна Рада України, що обирається кожні 5 років.  Оскільки Україна є парламентсько-президентською республікою, Верховна Рада має широкі повноваження, а її рішення у вигляді законів і постанов обов’язкові до виконання по всій країні. 

Верховна Рада ухвалює державний бюджет України, має право вносити зміни до Конституції, визначати вектори зовнішньої і внутрішньої політики. Від рішення ВР також залежить призначення і звільнення Кабінету Міністрів, Генерального прокурора, Голови СБУ. За поданням Президента Верховна Рада може оголосити воєнний стан. Також від парламенту залежить призначення третини складу Конституційного Суду України, членів Центрвиборчкому та Уповноваженого з прав людини. Рада встановлює державні символи України, а також може змінювати адміністративно-територіальний устрій (зміни у статусі та складі населених пунктів, найменування та перейменування тощо). Простіше кажучи, Верховна Рада приймає політичні рішення, встановлює правила і визначає, хто буде стежити, щоб цих правил дотримувались.

Найкращий спосіб спілкування з Верховною Радою – це комунікація з депутатом,  обраним на окрузі, куди входить ваш населений пункт. На сайті ВР є сторінки депутатів, де зазначено електронну та звичайну пошту кожного. На ці адреси і можна відправляти звернення. Важливо, щоб воно не виходило за межі повноважень народного депутата. Крім депутатів, обраних у вашому окрузі, можна звертатись до депутатів за профілем  роботи у парламентських комітетах. Тож написати напряму депутату, який розуміється на темі, що вас хвилює – також гарна ідея.

Але Верховна Рада – це законодавчий орган. А ось повноваження з виконання законів Верховна Рада делегувала Кабінету Міністрів України, який призначається майже одразу після парламентських виборів. КМУ – це колегіальний орган, поділений на профілі-сектори. Якщо порівнювати з місцевими радами, Кабмін – це як виконком, який реалізує рішення, прийняті Радою, і розробляє механізми втілення цих рішень. Що ж входить до сфери відповідальності цього органу влади? Кабмін готує на розгляд парламенту проект держбюджету, координує роботу міністерств, утворює та ліквідовує інші центральні органи виконавчої влади, призначає керівників органів влади (крім самого складу уряду). Також Кабмін і міністерства забезпечують виконання Конституції та законів України, проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики, політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування та інших. 

Також до сфери відповідальності Кабміну входять здійснення заходів щодо забезпечення обороноздатності і національної безпеки України, громадського порядку, боротьби зі злочинністю.

Кожен з нас Президент?

Хоча формально закріплених повноважень більше має прем’єр-міністр, на практиці найбільш впливовою персоною є Президент України. Значною мірою тому, що ця посада а виборна на 5 років, механізму імпічменту у нашому законодавстві не існувало до вересня 2019 року, тож зазвичай прем’єри йшли у відставку значно частіше, ніж обиралися президенти. 

Президент відповідає за національну безпеку та збереження суверенітету України. Він є Верховним Головнокомандувачем Збройних сил України, представляє державу в міжнародних інституціях, може укладати міждержавні договори. Також Президент визначає кандидатури Генерального прокурора, Голови СБУ, міністра оборони та міністра закордонних справ. Крім того, до його повноважень належить подання кандидатур до Конституційного Суду України, ради Національного банку України та кількох інших органів влади.

За Президентом залишається вирішальне слово щодо візування законів, прийнятих Парламентом – він їх може погодити або накласти вето. У випадку президентського вето Верховна Рада має можливість подолати його ⅔ депутатського корпусу (300 голосів) або врахувати зауваження Президента. 

Президент має власну канцелярію. В різні роки вона називалась по-різному: Адміністрація, Секретаріат, Офіс Президента України (так наразі). Формально це звичайна канцелярія органу влади, але реальний обсяг повноважень Президента робить його офіс ключовим. Нещодавно призначений голова ОПУ Андрій Єрмак завів навіть власного прес-секретаря, тим самим надавши канцелярській службі неформальний статус окремого органу влади. 

А судді хто?

Якщо кандидат у депутати місцевих рад обіцяє навести лад у роботі судів та подолати корупцію у системі правосуддя – він свідомо маніпулює очікуваннями виборців, адже суди в Україні відокремлені від інших гілок влади. Більше того, жодним органам влади не можна втручатися у роботу суддів. 

Мережа судів розподіляється за територією (місцеві, регіональні, Верховний), інстанціями (перша, апеляційна та касаційна) та спеціалізацією. Є також Конституційний Суд, його функціями є здійснення конституційного судочинства і контролю,  а також офіційне тлумачення законодавства.

Наступного разу ми детально розповімо про те, як функціонує правоохоронна система України та як розподіляються обов’язки поліції, слідчих органів, прокуратури, судів тощо.

Хто відповідає за тарифи?

Ціни на комунальні послуги у різних областях України суттєво відрізняються через непрозорість формування тарифів. Наприклад, тарифи на опалення встановлюють органи місцевого самоврядування на підставі розрахунків виконавців послуг або Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Оскільки розрахунки у всіх різні – ціна теж різна. 

НКРЕКП є органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг й, зокрема, встановлює тарифи на комунальні послуги для суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках (ліцензіатів НКРЕКП).

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», затверджувати тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення можуть як органи місцевого самоврядування, так і уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у деяких випадках — також НКРЕКП.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад встановлюють тарифи щодо оплати житлово-комунальних послуг, які надаються підприємствами комунальної власності, та погоджують ці тарифи з підприємствами, які не належать до комунальної власності. Це стало можливим завдяки тарифній децентралізації: повноваження по встановленню тарифів частині суб’єктів господарювання, які не є ліцензіатами НКРЕКП, перейшли до місцевих органів влади.

При чому НКРЕКП неодноразово заявляла, що деякі органи місцевого самоврядування розпочали встановлювати тарифи на житлово-комунальні послуги значно вищі, ніж раніше встановлювала власне Комісія. Іноді завищення становить менше одного відсотка, а іноді сягає вражаючих показників. Наприклад, для ПАТ «Донбасенерго» (Слов’янська ТЕС) місцева влада 2018 року самостійно підняла тариф на теплову енергію для потреб населення  Миколаївки на 70% від рівня, встановленого НКРЕКП, і наразі планується подальше зростання.

Отже, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження встановлення тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення, які встановлюються НКРЕКП), транспортні та інші послуги.

Павло ОСТРОВСЬКИЙ/Громада Схід №3(12) 2020