Громада Схід
Колл-центр, Марiуполь:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
Колл-центр, Краматорськ:
+380 (67) 792 25 28
+380 (50) 02 962 11
19.12.2021

Для батьків власна дитина – завжди особлива. Однак існують діти, особливий статус яких підтверджений медично. І вони, звісно, мають особливі потреби. Окрім родин і медиків, ними зазвичай опікуються педагоги, психологи, логопеди. Ці дорослі роблять усе, щоб особливі діти почувалися так само вільно і комфортно, як і решта – кожного дня, а особливо у свята. Як вшанування українських традицій допомагає у розвитку особливих дітей – у розповіді нашої громадської кореспондентки.

Пам’ятаєте, ми писали про прифронтове селище поблизу Торецька на Донеччині, яке 1 липня 2021 відновило історичну назву Нью-Йорк? У цьому селищі є спеціальна школа №38, де майже 50 років системно працюють з особливими дітьми. Їх у школі 125, більшість з малозабезпечених та багатодітних родин, 15 діток мають інвалідність. 

За словами директорки Наталії Ульянцевої, окрім традиційних загальноосвітніх предметів у школі є додаткові: лікувальна фізкультура, соціально-побутове орієнтування, також ведеться системний психологічний та логопедичний супровід учнів. Це допомагає дитині з особливими освітніми потребами успішно просуватися по сходах особистісного розвитку. Відчувати себе рівною серед рівних. 

РІВНІ СЕРЕД РІВНИХ

Ще Авіценна у своїх трактатах вчив, що «проти сліз і суму, які не мають причин, необхідно застосовувати як лікування розваги та пісні, оскільки найбільш шкідлива річ – страх та самотність». Тож у школі переконані, що одним з елементів, які сприяють соціальній адаптації особливих дітей, є участь у святкуваннях. 

 Йдеться насамперед про народні свята та обряди, які, на думку фахівців, дозволяють розширити соціальний кругозір особливої дитини, створити цілющий простір для прояву її індивідуальності і свободи поведінки. Вчителі впевнені, що участь у загальних веселощах та святкових пригощаннях  за українськими традиціями виховує у дітях доброзичливість та гостинність. 

Цикл зимових народних свят традиційно починається ще на початкуу грудня з  «Козацьких розваг» до Дня Збройних Сил України. А далі Свято української хустки, Андріївські вечорниці, Вечір українських традицій зі Святим Миколаєм… 

– Діти з задоволенням слухають та співають козацькі пісні, які є частиною світової музичної культури, залучаються до козацьких розваг та змагань, – каже організаторка позакласної роботи Людмила Данішевська. 

А найбільше діти люблять День Андрія Первозваного, який відзначають в Україні 13 грудня. Свято бере початок ще з дохристиянських часів і славиться надзвичайно веселими вечорницями та цікавими обрядами. До цих вечорниць діти готуються гуртом, а на заняттях із соціально-побутового орієнтування ліплять вареники та випікають печиво до вечері.

– До організації шкільних свят залучаємо увесь колектив, – розповідає голова психолого-педагогічного консиліуму школи Марина Кабанець. – Психолог і лікар слідкують за станом здоров’я особливої дитини, регулюють емоційне, фізичне, інтелектуальне навантаження. А без роботи логопеда, який працює над вимовою, було б неможливим виразне декламування віршів, адже до 70% відсотків дітей, які приходять до нас у школу, мають серйозні порушення мовлення.

МИСЛИТИ ФОРМАМИ, ФАРБАМИ, ЗВУКАМИ…

До Дня Святого Миколая школярі Нью-Йорка не лише чекають подарунків від чарівника, а й самі працюють у «Майстерні Святого Миколая», власноруч виготовляючи прикраси та декорації. Творчі майстер-класи нерідко проводять волонтери: розписують з дітьми пряники до різдвяних свят, вчать робити свічки на ялинку.

– Особливим дітям це дуже важливо. Адже вони отримують досвід спілкування з іншими людьми, котрі не мають відношення до родини та школи. Це формує довіру та значно розширює коло спілкування дітей, – вважає директорка школи.

– За визначенням Костянтина Ушинського, дитина мислить формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі, – розповідає психологиня школи Валентина Коливанова. – Тож арт-терапія завжди покращує психологічний стан дітей. Використовуємо її при особливостях пізнавального, емоційного та особистісного розвитку: аутизмі, порушенні інтелектуального розвитку, мовлення, рухових функцій. Саме ці особливості значно утруднюють адаптацію дитини у середовищі однолітків. 

За словами вчительки Ольги Ветлянської, у школі дотримуються принципу класика психології Льва Виготського: розвиток вищих психічних функцій у дітей з особливостями інтелекту можливий лише через культурний розвиток. І тут у нагоді стають і усна народна творчість, і способи спілкування, яким навчають народні звичаї та обряди.

– За допомогою українських народних свят можна розв’язувати практично всі завдання із соціалізації, – переконана заступниця директора Віолетта Шмига. – Тому ми системно використовуємо цей багатющий матеріал у роботі нашої школи.

Зміни на краще помічають не тільки співробітники школи, а і батьки особливих учнів. 

– Раніше донечку важко було зацікавити будь-чим, але коли вона почала навчатися у спеціальній школі, стала значно більш відкритою, у неї з’явився інтерес до знань. Вона залюбки відвідує школу, адже там постійно працюють гуртки і проводяться свята, –розповідає мама учениці 5-го класу Ксенії Шевченко. 

Надія ГОРДІЮК/Громкор Громада Схід №20(53) 2021

 

Надія ГОРДІЮК, авторка:

– Шановні читачі, прийміть сердечні вітання з українського Нью-Йорку, з вікон якого видно окуповану Горлівку. Щиро вітаю із Новим роком та Різдвом Христовим! У новий рік ми входимо із сподіваннями – на добрі зміни, на краще життя для себе та своєї родини, для своєї рідної землі. Чи справдяться наші сподівання, залежить від кожного з нас – від нашої відповідальності, життєвої позиції, щоденної праці.

Нехай же новорічні та різдвяні свята принесуть нам мир, спокій, злагоду, впевненість у майбутньому. Нехай у вашому житті панують гармонія та вдача!